Wij bieden een MPG-berekening passend voor jouw situatie
De MPG berekening, beter bekend als de MilieuPrestatie Gebouwen berekening, is verplicht voor nieuwbouwwoningen en kantoorgebouwen met een bruto vloeroppervlakte (BVO) van 100 m2 of groter. De totale milieubelasting van de toe te passen materialen van een gebouw worden berekend met een MPG-berekening. Sinds juli 2021 is een maximale MPG-score van 0,8 voor woningen en 1,0 voor kantoren verplicht bij de aanvraag van een omgevingsvergunning.
De MPG berekening is een belangrijke maatstaf voor de duurzaamheid van een gebouw. Het is een methode om de milieubelasting van materialen over de levensduur van een gebouw te kunnen meten en objectief uit te kunnen drukken in een score. Bij de bepalingsmethode voor de MPG wordt uitgegaan van de levenscyclusanalyse (LCA) waarin van bouw tot sloop de milieukosten in kengetallen voor emissies en grondstoffen zijn verwerkt. Hoe lager de MPG-score, hoe duurzamer het materiaalgebruik.
De milieuprestatie van materialen van gebouwen zal een steeds belangrijkere factor worden in de totale milieubelasting van een gebouw. De MPG is een hulpmiddel in het ontwerpproces en het kan gebruikt worden in een Programma van Eisen om het resultaat van een ontwerpproces vast te leggen.
De MPG berekening, beter bekend als de MilieuPrestatie Gebouwen berekening, is verplicht voor nieuwbouwwoningen en kantoorgebouwen met een bruto vloeroppervlakte (BVO) van 100 m2 of groter. De totale milieubelasting van de toe te passen materialen van een gebouw worden berekend met een MPG-berekening. Sinds juli 2021 is een maximale MPG-score van 0,8 voor woningen en 1,0 voor kantoren verplicht bij de aanvraag van een omgevingsvergunning. Bij een lage MPG-score is het ook mogelijk om in aanmerking te komen voor een andere code: circulaire woning. Hiervoor kunnen we het assessment uitvoeren.
De MPG berekening is een belangrijke maatstaf voor de duurzaamheid van een gebouw. Het is een methode om de milieubelasting van materialen over de levensduur van een gebouw te kunnen meten en objectief uit te kunnen drukken in een score. Bij de bepalingsmethode voor de MPG wordt uitgegaan van de levenscyclusanalyse (LCA) waarin van bouw tot sloop de milieukosten in kengetallen voor emissies en grondstoffen zijn verwerkt. Hoe lager de MPG-score, hoe duurzamer het materiaalgebruik.
De milieuprestatie van materialen van gebouwen zal een steeds belangrijkere factor worden in de totale milieubelasting van een gebouw. De MPG is een hulpmiddel in het ontwerpproces en het kan gebruikt worden in een Programma van Eisen om het resultaat van een ontwerpproces vast te leggen.
Een MPG-berekening kan verder gaan dan de getallen; het is een uitgelezen kans om plannen concreet te maken en het project een richting te geven. Naar vraag bieden wij onze expertise aan om jou te ondersteunen in deze fase en jouw visie te concretiseren. De MPG maakt integraal onderdeel uit van belangrijke duurzaamheidinstrumenten. In zowel GPR gebouw als Breeam-NL is de MPG-berekening integraal opgenomen. De Groene Jongens onderzoekt gedetailleerd welke oplossingen en optimalisaties kunnen worden doorgevoerd om de prestatie van uw gebouw te verbeteren. Hieronder vind je meer informatie over de opties van MPG.
Een MPG-berekening is onderverdeeld in Indicatoren, Milieu-impactcategorieën en MPG-elementen. Ieder materiaal bestaat uit verschillende grondstoffen. Het optellen van verschillende grondstoffen is moeilijk en onoverzichtelijk. Daarom is er gekozen om aan alle grondstoffen een milieu last te hangen. Op deze manier wordt het eenvoudiger om alle verschillende grondstoffen bij elkaar op te tellen en uit te drukken in één score de totale milieulast: uitgedrukt in €/m²BVO*jaar.
Om de milieubelasting van een enkel materiaal te bepalen, wordt een LevensCyclusAnalyse (LCA) uitgevoerd. De LCA moet wordt uitgevoerd door een gekwalificeerde deskundige. De LCA resulteert in 11 indicatoren voor de milieubelasting van een product. Deze 11 indicatoren worden samengevoegd tot één waarde: de schaduwkosten per eenheid van het product (kg, m3, m2 o.i.d.).
Het is niet nodig om steeds opnieuw een LCA van hetzelfde product/materiaal uit te voeren. Voor Nederland worden de kenmerken van materialen uit de LCA’s verzameld in de Nationale MilieuDatabase. Deze database wordt beheerd door de Stichting BouwKwaliteit (SBK). Een producent of leverancier moet er zelf voor zorgen dat een product in de NMD wordt opgenomen.
Omdat bij ieder project verschillende verduurzamingsmogelijkheden passen, is ieder advies uniek.
De Groene Jongens beschikt over een ervaren team van specialisten op het gebied MPG. Wij voeren deze berekeningen vaak uit in combinatie met GPR of BREEAM-NL trajecten.
Wij zijn betrokken bij het volledige proces en maken berekeningen waardoor duurzaamheidsambities direct worden meegenomen in ontwerpstukken.
De Groene Jongens heeft ruim 8 jaar ervaring waarin we betrokken zijn geweest bij meer dan 200 duurzaamheidsprojecten.
Na het opnemen van contact stellen wij, zo snel mogelijk, een offerte op met een overzicht van de diensten.
Na akkoord checken wij of alle benodigde gegevens in ons bezit zijn. Denk hierbij aan bouwtekeningen, materiaalstaten en oppervlaktebepalingen.
Na het verzamelen van alle gegevens, is het aan ons team om de MPG-berekening uit te voeren.
We leveren een rapportage aan van hoge kwaliteit op basis van de uitkomsten van de MPG-berekening.
Op basis van de MPG-score kunnen we concrete gebouw specifieke adviezen geven om deze score te verbeteren.
Tel: +31 85 773 4229
Mail: Info@degroenejongens.nl
Nachtegaalstraat 60 bis
3581AL, Utrecht
Nederland
De Groene Jongens B.V.
KvK-nummer: 65048628
btw-identificatienummer: NL855960693B901
CREATE. MORE. IMPACT. | PRIVACYBELEID